ביטוח אופנוע או ביטוח קטנוע, משמש כמעין מטרית ההגנה לרוכב אחרי שכל האמצעים המשמשים כמעטפת הגנה כשלו.
להלן כמה אמצעים המשמשים כמעטפת הגנה לרוכב הן כהגנה פיזית והגנה על הרכוש:- אביזרי הגנה על הגוף כולל: קסדה שלמה איכותית, מעיל או חליפה הכוללים רפידות חצי קשיחות להגנה על הכתפים, מרפקים וברכים, כפפות מתאימות, חגורת גב.
- אמצעי הגנה כנגד גניבות: שרשרת מסיבית או מנעול דיסק ואזעקה איכותית
- מגיני צד, מגיני פנסים או "מגיני חמאה" כנגד מכות
- כיסויי אופנוע המגינים מפני נזקי טבע כגון גשם ושמש.
במידה וקרתה תאונה או גניבה ואחד או יותר מהאמצעים אותם הזכרתי לא נתנו את המענה הראוי ונרשמה פגיעה בנפש או ברכוש, נכנס לפעולה ביטוח האופנועים. טווח הכיסוי האופצינלי של ביטוח אופנוע וביטוח קטנוע מתחיל מהמצב הבסיסי ובעצם החמור ביותר של פגיעה פיזית. לצערנו החשיפה של רוכבי האופנועים גדולה בהרבה מאשר זאת של הנוהגים ברכב על ארבעה גלגלים. החלקה עקב מזג אוויר גשום, כתם שמן או פגיעה ע"י רכבים אחרים הנוסעים בכביש. הסטטיסטיקות קובעות שרוב התאונות שבהם יש פגיעה פיזית ברוכבי אופנועים או קטנועים נגרמות באשמת נהגי המכוניות ולא כמו שנהוג לחשוב עקב חוסר זהירות או נהיגה פרועה של הרוכבים. ביטוח החובה המופעל ע"י פול חברות הביטוח מכסה את הרוכבים מפני פגיעות פיזיות בתאונות עצמיות והן עקב פגיעות של כלי רכב אחרים.
השלב הבא מעבר לביטוח החובה הבסיסי, הוא מה שמכונה ,"ביטוח צד ג'" שנותן לרוכב כיסוי ביטוחי למקרה שפגע במכונית או אופנוע אחר ונגרמו נזקי רכוש. כמו בביטוחים נוספים ישנה השתתפות עצמית שבה מוגדר הסכום הכספי שבהשתתפותו מחויב הרוכב.
הביטוח שנותן את הכיסוי הרחב ביותר לרוכב נקרא ביטוח מקיף ובהתאם לתנאי הפוליסה אותה רכש הרוכב מוגדרת מעטפת ההגנה. בדר"כ מעבר להגנות הבסיסיות היא גם כוללת פיצוי כספי במקרה של נזק רכוש לאופנוע או קטנוע, וכמובן פיצוי אם הוא נגנב. השימוש בפוליסת ביטוח אופנוע מקיפה מעין זאת הוא ברוב המקרים נחלת רוכבי אופנועים ו קטנועים יקרים.
בשנת 2009 יצאה לפועל רפורמת ביטוח אופנועים שגרמה לייקור משמעותי של ביטוח החובה וכל נגזרותיו.
ישנם מספר פרמטרים המשפיעים על עלותו של ביטוח אופנועים: נפח האופנוע או קטנוע, גיל הנהג, וותק הנהג כרוכב, הסטורית התאונות שלו כרוכב אופנוע. כחלק מהנסיון להקטין את הפרמיה החודשית ישנן חברות ביטוח המוכרות מאז החלת הרפורמה, ביטוח אופנועים שבו מרכיב ההשתתפות עצמית במקרה של תאונה גבוה יותר. כתוצאה מכך יותר רוכבים יכולים להרשות לעצמם לשלם את פרמית הביטוח. בעיקר אלו הרוכבים על כלים זולים.