ביטוח רכב הוא עסק חשוב לבעלי הרכבים בארץ. בעבר עניין ביטוחי הרכב בארץ הוסדר מבחינה רגולטורית על ידי רשויות המדינה: מחירי הביטוחים לרכב היו אחידים וקבועים בחוק. לא הייתה שום תחרות בין חברות הביטוח, ומתוך כך גם שום יכולת להציע ללקוחותיהן הצעות ביטוח רכב אטרקטיביות. בשנת 2004 נערכה רפורמה משמעותית בתחום ביטוח הרכב, ושוק הביטוחים נפתח לתחרות. המחיר כבר לא היה קבוע ולא נכפה על חברות הביטוח, אלא היה ביכולתן לקבוע את מחיריהן ואת הפרמטרים הקובעים את המחירים. כך יכלו החברות לתת ללקוחות הצעות ביטוח רכב שימשכו אותם, ומאז התחרות פרועה.
ניתן לקבל מחברה אחת הצעות מסויימות לביטוח הרכב, ומחברה אחרת הצעות ביטוח רכב שונות לחלוטין, תחת אותם תנאים! כמו שלא נקנה מכונית מבלי לבדוק את השוק והמחירים – כך לא נבחר הצעות ביטוח רכב של חברת ביטוח מסוימת, מבלי לבדוק את מתחרותיה.
כיצד עורכים סקר שוק לקבלת הצעות ביטוח רכב טובות?
על מנת לסקור את השוק היטב ולקבל נתונים אמינים ומדוייקים לגבי מחירי הפרמיות שנשלם לחברות הביטוח ותנאי הביטוח האופטימליים שנוכל לקבל מהן, עלינו להצטייד במידע אמין ומדוייק לגבי הנתונים הרלוונטיים ולמסור אותו לסוכני הביטוח שנפגוש. כך נהיה בטוחים שאנו מכוסים במקרה ונקבל הצעות ביטוח רכב מסויימות.
הנתונים שחשוב להציג לסוכן הביטוח הם:
סוג השימוש ברכב: ישנה חשיבות רבה לשימוש שאנו עושים ברכב. רכב פרטי יבוטח באופן שונה לחלוטין מרכב ציבורי, או רכב שנעשה בו שימוש מסחרי. כמובן, גם תנאי קבלת ההצעה ישתנו בהתאם, הצעות ביטוח רכב פרטי שונות לחלוטין מהצעות ביטוח רכב ציבורי או מסחרי. רכב המשמש למטרות מסחריות לדוגמא, יצריך תשלומי פרמיות גבוהים בהרבה מתשלומי הפרמיות שייגבו לצורך ביטוח רכב פרטי – מפני שהסיכונים שנלקחים בחשבון הם שונים.
מין הנהג: מבחינה סטטיסטית נשים מעורבות פחות בתאונות דרכים בהשוואה לגברים. לכן, חברות הביטוח מציעות להן הצעות ביטוח רכב אטרקטיביות יותר מאלה המוצעות לגברים.
גיל הנהג: גם גיל הנהג הוא פרמטר חשוב לחברות הביטוח. מכיוון שנהגים צעירים מעורבים יותר בתאונות דרכים ועברות תנועה, גובות מהם חברות הביטוח פרמיות ביטוח גבוהות יותר, אשר יורדות לטווח הרגיל לאחר גיל מסויים (לרוב אחרי גיל 24).
ותק הנהג: ככל שיהיה הנהג ותיק יותר "על הכביש", סיכוייו להיות מעורב בתאונה נמוכים יותר. זו הסיבה שנהגים חדשים מקבלים הצעות ביטוח רכב פחות אטרקטיביות שבהם התשלומים גבוהים יותר. למעשה, לחברות הביטוח ביטוחים מיוחדים לנהגים חדשים, אשר מחייבים אותם בפרמיות שונות למשך השנה או השנתיים הראשונות שלהם בנהיגה.
עבר תעבורתי וביטוחי: חברות הביטוח בודקות את מידת מעורבותו של הנהג בתאונות דרכים, ואת כמות התביעות שתבע בעבר את חברות הביטוח.
מצב משפחתי של הנהג: נהג נשוי יקבל הצעות ביטוח רכב טובות יותר מבחינת גובה התשלומים מנהג רווק, מפני שמבחינה סטטיסטית רווקים מעורבים יותר בתאונות דרכים.
מספר הנוהגים ברכב: ככל שנוהגים על הרכב מספר רב יותר של אנשים – כך עולות הפרמיות שגובות חברות הביטוח.