הבנקים הגדולים בישראל הם: בנק הפועלים ובנק לאומי, במקום השלישי נמצא בנק דיסקונט ואחריו במקום הרביעי בנק מזרחי. הבנק הבינלאומי מגיע למקום החמישי ברשימת הבנקים הגדולים בישראל. כל הבנקים נמצאים תחת פיקוחו של בנק ישראל שהוא הבנק המרכזי של המדינה ובראשו עומד נגיד בנק ישראל, תפקידו העיקרי של בנק ישראל הוא לשמור על יציבות המחירים במדינה והוא עושה זאת בעזרת קביעת שער הריבית וקביעת המדיניות המוניטרית בישראל. בנק ישראל מפקח גם על פעילות שאר הבנקים תוך שמירה על הניהול התקין של התאגידים הבנקאיים ושמירה על ההגינות של הבנקים כלפי הלקוחות שלהם.
בנקים בישראל מעניקים מגוון שירותים ללקוחות הפרטיים והעסקיים כשהעיקריים ביניהם הם: פתיחת חשבון, מתן מסגרת אשראי לחשבון, הכנסת כספים ומשיכתם מהחשבון, מתן הלוואות ומשכנתאות, מתן אפיקים שונים לחסכון, מתן אפשרויות וכלים פיננסיים להשקעת כספים, מתן פתרונות פיננסים ללקוחות השונים וייעוץ.
בנקים בישראל חיים מעמלות, העמלות נגבות
על השירותים השונים שמעניקים הבנקים ללקוחותיהם כאשר הם מבצעים פעולות בחשבון. העמלה העיקרית היא דמי ניהול החשבון ובנוסף ישנן ריביות על ההלוואות שהלקוח לוקח מהבנק, עמלה על קנייה ומכירה של ניירות ערך, עמלה על עסקה במטבע חוץ, עמלה על משיכת כספים, ריבית על חריגה ממסגרת האשראי בחשבון ועוד. כדי לפקח על העמלות של הבנקים בצורה יעילה מפרסם בנק ישראל בציבור את העמלות הראשיות שהבנקים גובים, כמו כן, הבנק חייב לדווח ללקוח לפני ביצוע פעולה על מחירה של העמלה שהוא יגבה על אותה פעולה.
בשנת 1983 פרץ בישראל משבר כלכלי חמור שנגרם בגלל פעולה מכוונת של בנקים בישראל לווסת את שערי המניות שלהם כדי להבטיח עלייה רצופה במחירן, הבנקים הזרימו ביקוש גדול למניות תוך שימוש בכספי הלקוחות המשקיעים והחוסכים ששוכנעו על ידי הבנק לעשות כך, כתוצאה מכך שערי המניות עלו ונוצרה בועה במניות הבנקים. בשנת 1983 הציבור החל לאבד את האמון שלו במניות בנקים בישראל, כתוצאה מכך הייתה ירידה ניכרת בערך ההשקעות של הציבור במניות אלו ועלייה בהיצע המניות לעומת הביקוש, משבר זה גרם לאפשרות של פשיטת רגל בעבור לקוחות הבנקים ולכן המדינה החליטה להלאים את הבנקים הגדולים בישראל כדי למנוע את קריסתם.
הרפורמה בעמלות בנקים בישראל והקטנת הפרוצדורה בנוגע למעבר לקוח מבנק אחד למתחרה שלו, בזכות עמלות נמוכות יותר או בזכות שירותים מיוחדים או הטבות מיוחדות שבנק כלשהו מציע ללקוחות החדשים, גורמת לתחרותיות גדולה יותר בין הבנקים השונים על לבו וכספו של הלקוח.
היום כאשר כל בנק חייב להדפיס טופס מידע מקיף ללקוח הנוגע לכל הצעדים שהלקוח צריך לנקוט כדי לעבור חשבון כולל: פירוט מסגרת האשראי, פירוט הלוואות, פירוט פקדונות, פירוט הוראות קבע, פירוט נכסים אחרים או התחייבויות אחרות שקיימות בחשבון וכמובן פירוט של כל העמלות שהבנק גובה, הלקוחות יכולים לבחור את הבנק המתאים ביותר לצרכים שלהם ולעבור בצורה קלה ונוחה מבנק אחד למשנהו.