בישראל קיימות שלוש חברות כרטיסי אשראי, חברת ישראכרט אשר הוקמה בשנת 1975 והיא נמצאת בבעלות בנק הפועלים, חברת Cal הנמצאת בבעלות הבנק הבינלאומי ובנק דיסקונט והיא נוסדה בשנת 1978 וחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד, בבעלות בנק לאומי אשר הוקמה בשנת 2000.
תפקידן של חברות כרטיסי האשראי הוא בעצם להעביר את הכסף לספק הסחורה ברגע שהלקוח משלם על הקנייה שלו באמצעות שימוש בכרטיס אשראי, בהתאם לחוזה הקיים בין חברות כרטיסי האשראי לבין ספק הסחורה, הלקוח מצדו משלם על הסחורה שהוא קנה במועד דחוי כפי שנקבע בדרך כלל בינו לבין הבנק.
כאשר נוצרת רכישה של סחורה בסכום גבוה במיוחד, או כאשר מבוצעת פעולה ללא נוכחות הלקוח כגון פעולה באינטרנט, בדואר או בטלפון, חברות כרטיסי האשראי צריכות לאשר את הפעולה וזאת כדי למנוע מצב שבו הכרטיס אינו בתוקף, או מצב שבו אין ללקוח מספיק אשראי כדי לבצע את העסקה.
הרווח של חברות כרטיסי אשראי נובע בעיקר מהעמלות אשר חברות כרטיסי האשראי מורידות מהסכומים אותם הן מעבירות לבית העסק, עמלות אלא נקראות על ידי חברות כרטיסי האשראי "עמלות בית עסק" חברות כרטיסי אשראי שהן גם סולקות כרטיסי אשראי וגם מנפיקות כרטיסי אשראי מרוויחות משתי הפעולות הללו.
הלקוחות אשר משתמשים בכרטיסי אשראי נהנים כמובן מהיתרון של קביעת זמן פירעון התשלומים שנעשו באמצעות כרטיסי האשראי בחשבון הבנק שלהם, ההורדה יכולה להתבצע בראשון לחודש, בעשירי לחודש או בתאריך אחר על פי רצון הלקוח וההסכם שלו מול הבנק. כמו כן, בתשלום באמצעות כרטיסי אשראי, הלקוח יכול לבחור בכמה תשלומים הוא רוצה לבצע את העסקה, עסקה בסכומים גדולים יכולה להיות מחולקת למספר תשלומים ובאמצעות כך להקל על ההוצאות החודשיות של הלקוח.
חברות כרטיסי אשראי מספקות גם כרטיסי אשראי מקומיים שניתן לבצע בהם תשלומים רק בתוך המדינה וגם כרטיסי אשראי בינלאומיים שניתן להשתמש בהם בכול מקום בעולם וגם לקנות באמצעות האינטרנט מחנויות מקוונות בחו"ל.
שלושת חברות כרטיסי אשראי מוחזקות על ידי הבנקים ומרבית כרטיסי האשראי בישראל הם כרטיסים בנקאיים, כלומר הלקוח של הבנק מקבל את הכרטיס יחד עם פתיחת החשבון, במדינות אחרות ישנן חברות אשראי שמנפיקות כרטיסי אשראי שאינם קשורים לבנקים שבהם ללקוח יש חשבון וחיוב הלקוח נעשה באמצעות הרשאה של הלקוח.
חברות כרטיסי אשראי חשופות בעיקר לסכנה של מעשי מרמה בשימוש בכרטיסי האשראי, החברות עושות מאמצים גדולים ורבים כדי לאתר במהירות מעשי מרמה, החברות עושות זאת באמצעות איסוף מידע על הקניות של הלקוח הספציפי ובניית פרופיל של ההתנהגות הצרכנית של אותו לקוח, אם הלקוח חורג מפרופיל הקנייה שלו, חברות כרטיסי האשראי יכולות להקפיא את הכרטיס, או ליצור קשר עם הלקוח כדי לברר האם הכרטיס נמצא עדיין באחזקתו. בנוסף לחשש ממעשי מרמה, חברות כרטיסי האשראי מתמודדות ללא הרף עם החשש של גניבת פרטי כרטיסי אשראי מחברות העוסקות עסקי מכירה באמצעות אתרי אינטרנט.